Úvod do výzkumu a vývoje 2. díl – příležitost pro malé i velké podniky

Ve druhém dílu Úvodu do výzkumu a vývoje se dozvíte, kdy je ideální doba na investování do výzkumu a vývoje a jakou rozdílnou úlohu hraje v podnicích malé a velké velikosti.

Ondřej Horčička

13. 3. 2023
fotky-web-2-1

V prvním dílu Úvodu do výzkumu a vývoje jsme se věnovali výzkumu a vývoji v praxi a vyvrátili hned několik mylných domněnek, které často mezi podniky kolují, a zbytečně je tak odrazují od čerpání dotací na aktivity, které možná již nyní realizují v rámci běžného provozu.

Dnes se budeme věnovat otázce, kdy je ideální čas na investice do výzkumu a vývoje a jaký vliv má tyto aktivity nepříznivá situace trhu? Má podnik investovat do výzkumu a vývoje v době krize, nebo raději snížit výdaje na minimum a počkat na ekonomicky příznivější období? A je výzkum a vývoj opravdu záležitostí pouze velkých podniků?

Kdy má podnik ideálně investovat do výzkumu a vývoje?

Mezi českými majiteli podniků často panuje poněkud zastaralé přesvědčení o tom, že výzkum a vývoj je výdaj, který si podnik může dovolit pouze v jeho hospodářském růstu a rozmachu. To, že výzkum a vývoj stále nevnímáme jako nedílnou součást budování značky, dokazují i čísla. Nejnovější data Českého statistického úřadu ukazují, že firmy s majetkovou strukturou zahraničních subjektů investují do výzkumu a vývoje v České republice dvakrát větší objem finančních prostředků než ty s pouze českým zastoupením.

 

Tento přístup k výzkumu a vývoji je třeba změnit, pokud budujeme podnik, který má růst, expandovat, prosperovat, a především být konkurenceschopný v dlouhodobém horizontu napříč různými fázemi ekonomického cyklu. Výzkum a vývoj funguje na dlouhodobých a stabilních aktivitách, a to v době krize platí dvojnásob.

 

Průzkumů, které se věnují investování do výzkumu a vývoje v době krize, bylo provedeno v minulosti již nespočet, a výsledek byl vždy stejný. Podniky, které investují do výzkumu a vývoje v době krize, nejenomže zvládají samotnou krizi lépe, ale především po jejím skončení získávají velmi významný náskok před konkurencí. Tato doba je často pro podniky i nejúspěšnějším obdobím vůbec a je to moment, kdy popularita značky enormně vzroste a zajistí ji prosperitu a stabilitu na několik dalších let.

Praktický příklad

Jako příklad můžeme zmínit společnost Apple, která v době technologické krize roku 2001 místo snižování výdajů a omezování činnosti začala výrazně zvyšovat výdaje na výzkum a vývoj. Výsledkem bylo uvádění na trh jednoho inovativního produktu za druhým, které pomohlo společnosti nejenom překonat krizi, ale po jejím skončení obsadit pozici lídra na trhu. Apple zůstal výzkumu a vývoji věrný i o více než 20 let později. V žebříčku nejvyšších výdajů na výzkum a vývoj mezi podniky z celého světa Apple zaujímá pátou pozici, a to hned za společnostmi Amazon, Alphabet, Huawei a Microsoft.

Zajímá vás více o tom, proč se vyplatí investovat do výzkumu a vývoje v době krize a další výsledky studií, které se této problematice věnovaly? Doporučujeme přečíst si nadčasový článek od Forbes.

Věděli jste, že…

Výzkum a vývoj patří nejvíce podporovanou oblast z veřejných zdrojů a jejich využitím může podnik snížit výdaje na výzkum a vývoj o více než polovinu? Cílem této politiky je zvýšit konkurenceschopnost českých podniků, a pomoci jim tak více začlenit výzkum a vývoj mezi běžné aktivity.

 

Příležitost prorazit

Výzkum a vývoj hraje rozdílnou úlohu u podniků velké a malé velikosti. Zatímco u velkých podniků se jedná o nutnost, bez které si nelze dlouhodobě uhájit svou tržní pozici, či dokonce ji posilovat, pro malé podniky představuje obrovskou příležitost.

 

Upřímně, malé podniky to dnes nemají jednoduché, pokud mají konkurovat velkým nadnárodním firmám. Ale pokud jsou odhodlání vyrůst a také jednoho dne dosáhnout se svým produktem nebo službou velkých věcí, tak právě výzkum a vývoj se může stát nástrojem, díky kterému svých cílů dosáhnou.

 

Inovace jsou základním hnacím motorem hospodářského růstu. Malé firmy získávají vyšší podporu z veřejných zdrojů a díky úspěšným inovacím mohou získat nejen nové zákazníky, ale také investory a kupce jejich know-how.

Pokud byste měli dotaz k projektu výzkumu a vývoje, nebo k jeho financování, neváhejte se na nás obrátit. V našem týmu najdete několik dotačních specialistů z oblasti výzkumu a vývoje, kteří vám rádi předají tipy přímo z praxe.

Chcete být i nadále v obraze? Sledujte nás.

Ondřej Horčička

Ondřej je partnerem pro oblast dotačního poradenství. Pomáhá českým firmám a municipalitám správně identifikovat a pojmenovat potřebu využití veřejné podpory. Konzultuje s nimi, jak nastavit její uplatnění, aby sloužila k jejich rozvoji i v budoucích letech. Aktivně šíří povědomí o této problematice mezi odbornou i laickou veřejností. Podílí se na tvorbě seminářů a workshopů, které s problematikou veřejné podpory souvisí.
Divinova

Veronika Divinová

Veronika pro vás pravidelně připravuje newslettery s novinkami nejen ze světa dotací, ale také z oblasti daní, účetnictví, práva, pojištění nebo auditu. Píše a publikuje články a spravuje sociální sítě.

Související články

ÚVOD DO VÝZKUMU A VÝVOJE 5. DÍL – ROZPOČET

10. 7. 2023

Poslední díl série článků na téma výzkum a vývoj zakončujeme plánováním rozpočtu. Jedná se o etapu plánování, kterou se nevyplácí podcenit v jakémkoliv dotačním projektu.

ÚVOD DO VÝZKUMU A VÝVOJE 4. DÍL – PLÁNOVÁNÍ

21. 6. 2023

Ve čtvrtém díle článku věnovaném výzkumu a vývoji se zaměříme na to, jak správně naplánovat projekt, který čerpá dotační podporu. Získejte jak teoretické znalosti, tak i praktické tipy od našich dotačních specialistů.

ÚVOD DO VÝZKUMU A VÝVOJE 1. DÍL – POHLED DO PRAXE

20. 2. 2023

První díl série článků, která vás v následujících týdnech provede výzkumem a vývojem a jeho praxí v českých podnicích. Ukážeme vám, že výzkum a vývoj není pouze o laboratořích a přelomových objevech, a naopak je dnes součástí již většiny výrobních podniků.

MÁM ZÁJEM O DOTAČNÍ PORADENSTVÍ

Vyplňte formulář a my se vám co nejdříve ozveme zpět. 

    *povinné pole





    Přejít nahoru