Povinnost podat daňové přiznání elektronicky

Od 1. ledna 2023 budou mít všechny podnikající osoby povinně zřízenou datovou schránku automaticky, tedy aniž by o ni žádaly. Co to znamená pro OSVČ a podání daňového přiznání v roce 2023? O tom jsme psali v novém článku.

Markéta Tůmová

6. 3. 2023
navrh-bez-nazvu-2023-03-06t150433261-1

Od 1. ledna 2023 budou mít všechny podnikající osoby povinně zřízenou datovou schránku automaticky, tedy aniž by o ni žádaly. Nevyužívání datové schránky zřízené ze zákona, kterou nelze zároveň znepřístupnit na žádost, může mít určité následky. Co tedy v praxi znamená zřízení datové schránky pro podnikatele a jak s novými povinnostmi naložit?

 

Zřízení datové schránky podnikajícím fyzickým osobám je spojeno s povinností komunikovat s úřady právě prostřednictvím této datové schránky a také podávat formulářová přiznání elektronicky. Jedná se o podání, která se vztahují k podnikatelské činnosti této fyzické osoby, a to například o daňová přiznání.
 

Avšak ne každé podnikající osobě byla datová schránka již zpřístupněna. Nejzazším termínem pro zřízení je 31. březen 2023. Fyzická osoba však může učinit podání vůči finančnímu úřadu se své datové schránky, kterou si zřídila jako nepodnikající fyzická osoba, nebo i jiným způsobem autorizované elektronické komunikace na dálku. Například prostřednictvím portálu MOJE daně, kam je možné se přihlásit pomocí mobilního klíče eGovernmentu, eObčankou, MojeID nebo pomocí Bankovní identity.

Je povinnost podat přiznání k dani z příjmu za rok 2022 elektronicky?

S podáním přiznání k dani z příjmu není třeba čekat až do zřízení datové schránky a je možné jej podat i dříve. Z pohledu vzniku povinnosti podat přiznání elektronicky je rozhodující zpřístupnění datové schránky, ne okamžik jejího zřízení. Ke zpřístupnění dojde prvním přihlášením, nejpozději však patnáctým dnem po doručení přístupových údajů.

 

V prvním čtvrtletí tohoto roku bude Česká pošta doručovat přístupové údaje, očekávejte ve své schránce dopis se žlutým pruhem.

 

Pokud byla datová schránka zřízena 1. února a k zpřístupnění došlo 11. února, mohl podnikatel podat daňové přiznání ještě 10. února v papírové formě. Ovšem od 11. února má již povinnost komunikovat s finančním úřadem elektronicky. 

 

V případě, že byste podali přiznání v papírové formě i přes to, že vám již vznikla povinnost podat přiznání elektronicky, finanční úřad vás na vaši novou povinnost upozorní a vyzve k nápravě. V případě, že byste tuto výzvu ignorovali, může vám být vyměřena pokuta až do výše 1000 korun.

 

Datová schránka bude zřízena i těm, kteří mají přerušenou živnost.

 

A co když mám datovou schránku jako nepodnikající osoba?

Pokud máte datovou schránku zřízenou jako nepodnikající fyzická osoba a letos vám ani nemusela být automaticky zřízena, nevztahuje se na vás povinnost elektronické komunikace s úřady a přiznání tak můžete stále podávat v papírové formě. Termín pro podání daňového přiznání k dani z příjmu za rok 2022 je však kratší a to nejpozději do
2. dubna 2023.
 

Závěrem bychom chtěli všem novým uživatelům datových stránek doporučit nastavení notifikací, aby žádná nová zpráva neunikla. Fikce doručení je 10 dnů od dodání dokumentu do datové schránky příjemce a po uplynutí této lhůty je zpráva považována za doručenou.

Potřebujete pomoci s daněmi? Obraťte se na nás, rádi vám pomůžeme. 

Chcete být i nadále v obraze? Sledujte nás.

Markéta Tůmová

Markéta se účetnictví a daním věnuje již od roku 2014. V současné době ji v GRANTEXU můžete potkat na pozici daňové asistentky. Čerpá jak ze svých studií, tak z praxe ve velkých nadnárodních společnostech jako je například Johnson & Johnson. Získala diplom z účetnictví na Bridge Business College a bakalářský titul na Vysoké škole ekonomické, kde studovala daně a daňovou politiku.

MÁM ZÁJEM O DAŇOVÉ PORADENSTVÍ

Vyplňte formulář a my se vám co nejdříve ozveme zpět. 

    *povinné pole





    Přejít nahoru