Povinnost podat daňové přiznání elektronicky
O GRANTEXU > Články a informace > O daních > Povinnost podat daňové přiznání elektronicky
Od 1. ledna 2023 budou mít všechny podnikající osoby povinně zřízenou datovou schránku automaticky, tedy aniž by o ni žádaly. Nevyužívání datové schránky zřízené ze zákona, kterou nelze zároveň znepřístupnit na žádost, může mít určité následky. Co tedy v praxi znamená zřízení datové schránky pro podnikatele a jak s novými povinnostmi naložit?
Zřízení datové schránky podnikajícím fyzickým osobám je spojeno s povinností komunikovat s úřady právě prostřednictvím této datové schránky a také podávat formulářová přiznání elektronicky. Jedná se o podání, která se vztahují k podnikatelské činnosti této fyzické osoby, a to například o daňová přiznání.
Mají od 1. ledna všichni podnikatelé povinnost podat přiznání k dani z příjmu za rok 2022 elektronicky?

S podáním přiznání k dani z příjmu není třeba čekat až do zřízení datové schránky a je možné jej podat i dříve. Z pohledu vzniku povinnosti podat přiznání elektronicky je rozhodující zpřístupnění datové schránky, ne okamžik jejího zřízení. Ke zpřístupnění dojde prvním přihlášením, nejpozději však patnáctým dnem po doručení přístupových údajů.
V prvním čtvrtletí tohoto roku bude Česká pošta doručovat přístupové údaje, očekávejte ve své schránce dopis se žlutým pruhem.
Pokud byla datová schránka zřízena 1. února a k zpřístupnění došlo 11. února, mohl podnikatel podat daňové přiznání ještě 10. února v papírové formě. Ovšem od 11. února má již povinnost komunikovat s finančním úřadem elektronicky.
V případě, že byste podali přiznání v papírové formě i přes to, že vám již vznikla povinnost podat přiznání elektronicky, finanční úřad vás na vaši novou povinnost upozorní a vyzve k nápravě. V případě, že byste tuto výzvu ignorovali, může vám být vyměřena pokuta až do výše 1000 korun.
Datová schránka bude zřízena i těm, kteří mají přerušenou živnost.

Pokud máte datovou schránku zřízenou jako nepodnikající fyzická osoba a letos vám ani nemusela být automaticky zřízena, nevztahuje se na vás povinnost elektronické komunikace s úřady a přiznání tak můžete stále podávat v papírové formě. Termín pro podání daňového přiznání k dani z příjmu za rok 2022 je však kratší a to nejpozději do
2. dubna 2023.
Potřebujete pomoci s daněmi? Obraťte se na nás, rádi vám pomůžeme.
Mohlo by vás také zajímat
Proč mít daňového poradce?
Častou otázku, kterou si podnikatelé a obchodní společnosti kladou, je, proč využívat služby daňového poradce, pokud již mají účetní, popřípadě i auditora. V tomto článku rozebereme nejdůležitější aspekty práce daňového poradce a přiblížíme si, v čem je jeho přidaná hodnota.
Novinky v DPH platné od 1. července 2023
Dne 1. července 2023 by měla nabýt účinnosti novela zákona o DPH, u níž dochází k novému vymezení staveb pro účely uplatnění snížené sazby daně u výstavby rodinných či bytových domů.
Přehledy OSVČ za rok 2022
Bez ohledu na výši výdělku za rok 2022 má každá osoba samostatně výdělečně činná povinnost podat přehled OSVČ. Připravili jsme pro vás přehled nejdůležitějších informací k podání přehledu OSVČ za rok 2022.
Povinnost podat daňové přiznání elektronicky
Od 1. ledna 2023 budou mít všechny podnikající osoby povinně zřízenou datovou schránku automaticky, tedy aniž by o ni žádaly. Co to znamená pro OSVČ a podání daňového přiznání v roce 2023? O tom jsme psali v novém článku.
POTŘEBUJETE PORADIT S DANĚMI?
Vyplňte formulář a my se vám ozveme zpátky.