Na co se mohou obce a města těšit v novém programovém období – 3. díl
Z předchozích dílů již víte, na co budou zaměřené prioritní osy 1, 2 a 3 z Integrovaného operačního regionálního programu 2021-2027 (k přečtení ZDE 1. díl, 2. díl). V dnešním díle představíme další dvě prioritní osy, které se zaměřují na zlepšení kvality a dostupnosti sociálních, zdravotních a vzdělávacích služeb a dále místním rozvojem a rozvojem kulturního dědictví.
4 PO – „Zlepšení kvality a dostupnosti sociálních a zdravotních služeb a vzdělávací infrastruktury“
Prioritní osa a zaměření podpory klade důraz na vzdělávání, konkrétně na zvýšení počtu míst v zařízeních péče o děti mladší 3 let, posílení rovného přístupu a odborné příprav a řešení nerovnosti v oblasti vzdělávání mezi školami a regiony. Orientuje se dále na podporu osvojování klíčových kompetencí a podporu kapacit s cílem reagovat na potřeby trhu práce, zejména v oblasti odborného vzdělávání a přípravy a vzdělávání dospělých.
SC 4.1 – „Zlepšení přístupu k inkluzivním a kvalitním službám v oblasti vzdělávání, odborné přípravy a celoživotního učení pomoci rozvoje infrastruktury“
Kdo může žádat:
- Právnické osoby vykonávající činnost škol a školských zařízení (školské právnické osoby);
- obce;
- dobrovolné svazky obcí;
- organizace zřizované nebo zakládané obcemi;
- kraje;
- organizace zřizované nebo zakládané kraji;
- nestátní neziskové organizace, které minimálně 2 roky bezprostředně před podáním žádosti nepřetržitě působí v oblasti vzdělávání nebo asistenčních služeb;
- církve;
- církevní organizace;
- organizační složky státu;
- příspěvkové organizace organizačních složek státu.

Na co bude možné žádat:
Mateřské školy
- Zajištění dostatečných kapacit a úpravy související se snižováním počtu dětí ve třídě pro předškolní vzdělávání v MŠ;
- zvyšování kvality podmínek v MŠ pro poskytování vzdělávání, včetně vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami s ohledem na zajištění hygienických požadavků u MŠ, kde jsou nedostatky identifikovány krajskou hygienickou stanicí.
Základní školy
- Podpora vybudování a vybavení odborných učeben ZŠ ve vazbě na přírodní vědy, polytechnické vzdělávání, cizí jazyky, práce s digitálními technologiemi;
- budování vnitřní konektivity škol;
- vybudování zázemí pro školní poradenská pracoviště a pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (např. klidové zóny, reedukační učebny) a další.
Střední a vyšší odborné školy
- Podpora vybudování a vybavení odborných učeben SŠ a SŠ/VOŠ a center odborné přípravy ve vazbě na přírodní vědy, polytechnické vzdělávání, cizí jazyky, práce s digitálními technologiemi;
- vybudování zázemí pro školní poradenská pracoviště a pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (např. klidové zóny, reedukační učebny);
- budování zázemí pro pedagogické i nepedagogické pracovníky škol vedoucí k vyšší kvalitě vzdělávání ve školách (např. kabinety) a další.
Zájmové a neformální vzdělávání a celoživotní učení
- Podpora vybudování a vybavení odborných prostor ve vazbě na přírodní vědy, polytechnické vzdělávání, cizí jazyky, práce s digitálními technologiemi, např. pro střediska volného času, domy dětí a mládeže;
- budování zázemí pro školní družiny a školní kluby umožňující zvyšování kvality poskytovaných služeb.
Infrastruktura školských poradenských zařízení a vzdělávání ve školách a třídách
- Vybudování nebo úpravy zázemí pro poskytování služeb školských poradenských zařízení – pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center;
- opatření umožňující přechod žáků do hlavního vzdělávacího proudu a samostatný způsob života (např. dílny pro ergoterapii, cvičné byty) a další.
SC 4.2 – „Posílení sociálně-ekonomické integrace marginalizovaných komunit, migrantů a znevýhodněných skupin pomocí integrovaných opatření včetně bydlení a sociálních služeb“
Kdo může žádat:
Aktivity infrastruktura sociálních služeb a deinstitucionalizace sociálních služeb:
- Nestátní neziskové organizace;
- organizační složky státu;
- příspěvkové organizace organizačních složek státu;
- kraje;
- organizace zřizované nebo zakládané kraji;
- obce;
- organizace zřizované nebo zakládané obcemi;
- dobrovolné svazky obcí;
- organizace zřizované nebo zakládané dobrovolnými svazky obcí;
- církve;
- církevní organizace.
Aktivita sociální bydlení:
- Obce;
- kraje;
- církve;
- církevní organizace;
- nestátní neziskové organizace, které minimálně 5 let bezprostředně před podáním žádosti nepřetržitě poskytovaly sociální služby podle zákona o sociálních službách.
Na co bude možné žádat:
Infrastruktura sociálních služeb
Deinstitucionalizace sociálních služeb za účelem sociálního začleňování
- deinstitucionalizace sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením, seniory a osoby s mentálním postižením.
Sociální bydlení
- pořízení a adaptace bytů, bytových domů a nebytových prostor pro potřeby sociálního bydlení a pořízení nezbytného základního vybavení.
SC 4.3 – „Zajištění rovného přístupu ke zdravotní péči pomocí rozvoje infrastruktury, včetně primární péče“
Kdo může žádat:
- Příspěvkové organizace zřizované Ministerstvem zdravotnictví ČR;
- organizační složky státu;
- kraje;
- organizace zřizované nebo zakládané kraji;
- obce;
- organizace zřizované nebo zakládané obcemi;
- nestátní neziskové organizace;
- dobrovolné svazky obcí;
- organizace zřizované nebo zakládané dobrovolnými svazky obcí;
- církve;
- církevní organizace.
Na co bude možné žádat:
Primární péče o vznik a modernizace urgentních příjmů
Integrovaná péče, integrace zdravotních a sociálních služeb
- Deinstitucionalizace psychiatrické péče;
- dostupnost následné a dlouhodobé péče;
- dostupnost paliativní a hospicové péče (např. zázemí a materiální vybavení mobilních hospicových a paliativních týmů, lůžkové hospice a paliativní jednotky ve všeobecných nemocnicích);
- dostupnost integrované onkologické péče, včetně specializované, ve všeobecných nemocnicích a další.
PO 5 – „Komunitně vedený místní rozvoj a rozvoj kulturního dědictví“
Tato prioritní osa se zaměřuje na zvýšení kvality života především ve venkovských oblastech a dále se zabývá kulturním dědictvím, kde vidí velký potenciál v udržitelném cestovním ruchu. Spojení vyžití kulturního dědictví a udržitelného cestovního ruchu se pozitivně projeví v růstu zaměstnanosti a tím pádem v ekonomické konkurenceschopnosti regionů.
SC 5.1 – „Podpora integrovaného, sociálního, hospodářského a environmentálního rozvoje a kulturního dědictví, cestovního ruchu a bezpečnosti v městských oblastech“
Kdo bude moci žádat:
Aktivita památky:
- Vlastníci památek;
- subjekty s právem hospodaření.
Aktivita muzea:
- Kraje a jimi zřizované a zakládané organizace;
- organizační složky státu;
- příspěvkové organizace organizačních složek státu;
- obce a jimi zřizované a zakládané organizace.
Aktivita knihovny:
- Obce
- organizace zřizované nebo zakládané obcemi;
- zřizovatelé základních knihoven se specializovaným knihovním fondem;
- Národní knihovna České republiky.
Aktivita veřejná infrastruktura udržitelného cestovního ruchu:
- Obce;
- organizace zřizované nebo zakládané obcemi;
- dobrovolné svazky obcí;
- kraje;
- organizace zřizované nebo zakládané kraji;
- organizační složky státu;
- příspěvkové organizace organizačních složek státu;
- nestátní neziskové organizace činné v oblasti cestovního ruchu minimálně 2 roky;
- církve;
- církevní organizace.
Na co bude možné žádat:
Revitalizace, odborná infrastruktura a vybavení pro činnost kulturních památek, muzeí a knihoven přispívající k ochraně kulturního dědictví
- Revitalizace památek;
- expozice, depozitáře;
- technické zázemí;
- návštěvnická centra, edukační centra;
- restaurování, vybavení pro konzervaci a restaurování;
- evidence a dokumentace sbírkových fondů, včetně zařízení pro digitalizaci a aplikační software, technické vybavení knihoven;
- parky u památek, parkoviště u památek.
Veřejná infrastruktura udržitelného cestovního ruchu
- Budování a revitalizace doprovodné infrastruktury cestovního ruchu (např. odpočívadla, parkoviště, sociální zařízení) s preferencí integrovaných řešení;
- budování a revitalizace sítě značení páteřních, regionálních a lokálních turistických tras;
- naučné stezky;
- propojená a otevřená řešení návštěvnického provozu a navigačních systémů měst a obcí;
- rekonstrukce stávajících a budování nových turistických informačních center.
SC 5.2 – „Podpora integrovaného, sociálního, hospodářského a environmentálního rozvoje a kulturního dědictví, cestovního ruchu a bezpečnosti mimo městská území“
Kdo může žádat:
Aktivita památky:
- Vlastníci památek;
- subjekty s právem hospodaření.
Aktivita muzea:
- Kraje a jimi zřizované a zakládané organizace;
- organizační složky státu;
- příspěvkové organizace organizačních složek státu;
- obce a jimi zřizované a zakládané organizace.
Aktivita knihovny:
- Obce;
- organizace zřizované nebo zakládané obcemi;
- zřizovatelé základních knihoven se specializovaným knihovním fondem Národní knihovna České republiky.
Aktivita veřejná infrastruktura udržitelného cestovního ruchu:
- Obce;
- organizace zřizované nebo zakládané obcemi;
- dobrovolné svazky obcí;
- kraje;
- organizace zřizované nebo zakládané kraji;
- organizační složky státu;
- příspěvkové organizace organizačních složek státu;
- nestátní neziskové organizace činné v oblasti cestovního ruchu minimálně 2 roky;
- církve;
- církevní organizace.
Na co bude možné žádat:
Revitalizace, odborná infrastruktura a vybavení pro činnost kulturních památek, muzeí a knihoven přispívající k ochraně kulturního dědictví
- Revitalizace památek, expozice, depozitáře;
- technické zázemí;
- návštěvnická centra, edukační centra;
- restaurování, vybavení pro konzervaci a restaurování;
- evidence a dokumentace sbírkových fondů, včetně zařízení pro digitalizaci a aplikační software, o technické vybavení knihoven, o parky u památek, o parkoviště u památek.
Veřejná infrastruktura udržitelného cestovního ruchu
- Budování a revitalizace doprovodné infrastruktury cestovního ruchu (např. odpočívadla, parkoviště, sociální zařízení) s preferencí integrovaných řešení;
- budování a revitalizace sítě značení páteřních, regionálních a lokálních turistických tras;
- naučné stezky;
- propojená a otevřená řešení návštěvnického provozu a navigačních systémů měst a obcí;
- rekonstrukce stávajících a budování nových turistických informačních center.
Jak být na dotaci lépe připraveni?
V novém programovém období se uvažuje o zpřísnění pravidel pro čerpání alokovaných finančních prostředků a zavedení pravidla N+2 namísto stávajícího N+3. Jednoduše řešeno, prostředky alokované např. pro rok 2022 budou muset být využity do konce roku 2024 namísto 2025, jak by platilo dle pravidel v aktuálním programovém období. V praxi to tedy znamená, že budou mít příjemci dotace o rok méně času, aby projekty stihli realizovat. Kvalitní připravenost projektů už nebude pouze doporučením, ale téměř nezbytnou podmínkou pro úspěšné čerpání.
Další podmínky pro podání a hodnocení projektu bude specifikovat ŘO IROP, který vybere kritéria přijatelnosti relevantní pro aktivity vždy v dané výzvě.
Již v dalším díle našeho seriálu se můžete těšit na úvod do nového programového období Operačního programu životního prostředí (OPŽP).
Se zpracováním žádostí o dotaci do IROP máme bohaté zkušenosti. Obraťte se na nás, pokud chcete udržet krok s dobou. Rádi vám pomůžeme.
Mohlo by vás také zajímat...
Na co se mohou obce a města těšit v novém programovém období – 1. díl
Série článků, ve kterých vám představíme nové dotační programové období. Dozvíte se, jaké projekty budou v dalších 7 letech podporovány, za jakých podmínek a co bude vhodné mít dopředu připraveno.
Na co se mohou obce a města těšit v novém programovém období – 2. díl
Přinášíme druhý díl představení nového programového období Integrovaného regionálního operačního programu. Jaké dotace nás čekají v roce 2021-2027? Kdo bude oprávněným žadatelem a na co bude moci žádat?
ZAUJALY VÁS DOTACE?
Vyplňte formulář a my vám rádi pomůžeme.